Svatý Martin v prvních třídách
„Tak děti, jestlipak víte, kdo slaví tento pátek svůj svátek?“
Na dětských tvářičkách se objevily vrásky z přemýšlení. Jedinou odpovědí, kterou se paní učitelce dostalo, bylo bezelstné: „Můj tatínek, jmenuje se Martin.“ A na světě vznikla myšlenka věnovat pátek 11.11. právě Martinovi. Tedy, svatému Martinovi, abychom byli přesní (ne zmíněnému tatínkovi).
Seznámením s legendou o svatém Martinovi jsme začali už ve čtvrtek, protože co si budeme povídat, vidina pečení rohlíčků, zpívání, tancování a výroby mečů s prvňáčky ve čtyřech vyučovacích hodinách ne jedné zkušené učitelce přivodí zoufalý úsměv (jestli to tak můžeme nazývat) na tváři 😊
S vysvětlením, jak to vlastně s tím svatým Martinem bylo, nám pomohla knížka Čekání na Vánoce od Andrey Popprové. Ujasnili jsme si, proč se k příležitosti oslav tohoto svátku podává právě pečená husa, kdo je to vlastně žebrák a hlavně, co jsou to dobré skutky.
Na závěr čtvrtečního vyučování jsme si v pracovních činnostech vyrobili z kartonu podkovy, které jsme „okovali“ pomocí připínáčků. Práce se skutečnými kladívky, která neskončila úrazem ani poškozením majetku, podpořila naše těšení na další den.
V pátek nás čekala spousta práce. Stihli jsme vyválet těsto, rozdělit jej na správný počet dílů tak, aby dělení bylo spravedlivé, naplnit a zarolovat těsto do tvaru malého rohlíčku a už před velkou přestávkou v přízemí zvítězila vůně čerstvých svatomartinských rohlíčků nad „vůni“ dětských papučí.
Posilněni rohlíčky jsme si zazpívali a zahráli na svatého Martina. Osedlali jsme si koně (čtěte židličky) a za poslechu hudby zahráli celou legendu tak, že by se jistě i Martin sám poznal.
Děti měly možnost vybrat si z přichystaných pracovních listů, pomocí kterých se mohly procvičit v matematice, čtení nebo psaní.
Celé integrované vyučování jsme zakončili výrobou mečů. Alobalem děti obalily čepele, koženkou rukojeti a svůj výtvor si ozdobily drahokamy (samolepícími kamínky).
Věříme, že i když se pravděpodobně nedočkáme prvních sněhových vloček, přineslo dětem toto tematické vyučování nové poznání a především radost.
Martina Holovičová a Martina Fatrdlová